بهطور خلاصه خط خدماتی در پنل پیامکی به شمارهای گفته میشود که به منظور ارسال پیامکهای اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگیرد. ویژگی بارز و اصلی این شماره پیامکی این است که امکان ارسال پیامک به بلک لیست یا کسانی که تمایلی به دریافت پیامک ندارند فراهم است. خطوط خدماتی در اختیار افرادی قرار میگیرد که خدماتی را ارائه میکنند و از پیامک میخواهند برای ارسال پیامک اطلاعرسانی یا در جریان قرار دادن مخاطب خود از هر چیزی استفاده کنند.
خط خدماتی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
در چند سال اخیر با توجه به محبوبیتی که پیامک پیدا کرد و از سوی دیگر رشد بالای کسب و کارهای آنلاین، شرکت ارتباطات زیرساخت با توجه به شکایات گستردهای که در خصوص ارسال پیامکهای تبلیغاتی صورت میگرفت، خطوط پیامکی را در دو دسته خدماتی و تبلیغاتی دسته بندی نمود. این خطوط هر یک دارای ویژگیهای زیر هستند:
- خطوط خدماتی: این خطوط همانطور که از نامش مشخص است فقط به منظور ارائه خدمات توسط سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد. این خطوط برای اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگیرند و محتوای پیامک آنها میتواند حاوی در جریان قرار دادن مشتری از روند کارها، خریدها و دیگر موارد باشد. این خطوط بههیچ وجه نباید حاوی تبلیغات باشند و پیامکهایی که توسط این خطوط حاوی معرفی محصول در قالب تبلیغ باشد، موجب مسدود شدن خط خواهد شد. همچنین خطوط پیامکی خدماتی امکان ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات را دارند.
- خطوط تبلیغاتی: در مقابل خط تبلیغاتی را داریم؛ خطوطی که صرفا با هدف تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرند و اگر مخاطبی با کدهای دستوری لغو دریافت پیامک از این خطوط آنها را مسدود کرده باشد، هیچ پیامکی توسط این خطوط به این مشتریها ارسال نمیگردد.
پس بهطور کلی شمارههایی که خدماتی هستند مجاز به ارسال تبلیغات نیستند و محتوای پیامک آنها حتما باید چیزی باشد که جنبه اطلاعرسانی دارد. به عنوان مثال پیامکهای تراکنش بانکی، اطلاع از وضعیت سفارش مشتری، پیامکهای اطلاع از ثبت درخواستهای اینترنتی (مانند شکایت یا درخواست از سازمانها و شرکتها) و… توسط خطوط خدماتی ارسال میشوند.
انواع خطوط خدماتی پیامکی
دو نوع خط خدماتی داریم که دستهبندی آنها بر اساس مالکیت آنها است.
۱. خط خدماتی اختصاصی
این خطوط به صورت کاملا اختصاصی هستند که در اختیار شرکتها و سازمانها قرار میگیرند. خط اختصاصی خدماتی به افراد حقیقی داده نمیشود و لازمه دریافت آن ارائه تعهدنامهای است که حاوی شناسه ملی و نام شرکت باشد. بسته به نوع اپراتور، خدماتی کردن خطوط اختصاصی ممکن است چند ماهی طول بکشید و برای دریافت آن نیز علاوه بر تعهد، میبایست سفته نیز ارائه کنید.
در صورتی که خط خود را خدماتی کرده باشید، بههیچ وجه اجازه ارسال پیامکهای تبلیغاتی را ندارید. حتی اگر این پیامکها در قالب ارائه کد تخفیف، کد قرعه کشی، برگزاری مسابقات پیامکی و… باشند.
۲. خطوط خدماتی اشتراکی
این نوع خطوط خدماتی برای کسانی مناسب است که دارای سایت و اپلیکیشن هستند که میخواهند از ارسال پیامک به تمامی کاربران (حتی بلک لیست) برخوردار شوند. این گروه افراد میتوانند شرکتهای حقوقی و حتی افراد حقیقی باشند که تمایلی به ارائه تعهدنامه و سفته برای خدماتی کردن شماره خود را ندارند. در واقع خط خدماتی اشتراکی متعلق به سامانه پیامکی همچون فراز اس ام اس است. این خطوط به صورت اشتراکی توسط کاربران متعدد قابل استفاده است و میتوانند از طریق آن فقط امکان ارسال پیامک داشته باشند. امکان دریافت پیامک و مشاهده آن فقط محدود به مالک خط، یعنی سامانه پیامکی است.
شرایط و مراحل خدماتی کردن خطوط پیامکی
برای دریافت شمارخ خدماتی یا تبدیل خط تبلیغاتی به خط خدماتی ۳ شرط لازم است:
- اولا که شخصی حقوقی باشید که دارای شناسه ثبت ملی است.
- دوما تعهدنامه خدماتی را بر اساس اپراتور پیامکی بهصورت تایپ شده تکمیل و امضا کنید.
- سوما سفته با مبلغ مشخص که در هر اپراتور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است را ارائه کنید.
پس از تکمیل موارد بالا و ارسال خدماتی کردن شماره پیامکی درخواست شما توسط اپراتور بررسی میگردد. ممکن است درخواست شما بیش از سک ماه بهطول بیانجامد. در تعهدنامه ارائه شده نیز شما متعهد خواهید شد که در صورت ارسال تبلیغاتی جریمهی ۱۰ میلیون تومانی را پرداخت کنید.
آیا امکان دریافت خط خدماتی بدون سفته فراهم است؟
پاسخ مستقیم و اصلی به این سوال منفی است. اما با توجه به اینکه یک نوع دیگر خطوط خدماتی همان خطوط اشتراکی هستند، شما میتوانید بدون نیاز به ارائه تعهدنامه و سفته از این خطوط در کسب و کار خود استفاده کنید. همانطور که اشاره شد این خطوط متعلق به شرکت سامانه پیامکی هستند و شما مالکیتی روی آن نخواهید داشت. علاوهبر این ارسال پیامک از این خطوط محدود به استفاده از حالت الگو یا همان پترن است.
خط خدماتی اشتراکی امکان ارسال پیامک به لیست سیاه مخابراتی را در اختیارتان قرار میدهد و بدون هیچ نگرانی و مشکلی میتوانید کلیه پیامکهای کسب و کار خود را به مشترکین خود ارسال کنید.
جمع بندی نهایی
خط اختصاصی خدماتی راهکاری مناسب برای سازمانها و شرکتها است تا بتوانند از ارسال پیامک با امکان تحویل به لیست سیاه مخابراتی برخوردار باشند. اگر تعداد ارسال پیامک بسیار بالایی دارید که علاوه بر آن برایتان مهم است پیامکهای دریافتی را نیز مدیریت کنید، این خطوط میتواند مناسب کار شما باشد.
همانطور که اشاره شد، به هیچ وجه نباید توسط خطوطی که به خدماتی تبدیل شدهاند، تبلیغات ارسال کرد. حتی پیامکهایی که در قالب قرعهکشی، برگزاری مسابقه پیامکی و به طور کلی محتوایی که خارج از نوع خدمات و اطلاعرسانی باشد را داشته باشند موجب مسدود شدن خط خواهد شد. علاوه بر مسدودی با تعهدی که ارائه دادهاید، موجب جریمه خواهد شد که بر اساس رفتار اپراتور ممکن است از شما دریافت گردد.
دیدگاه شما چیست؟